Hoelang je documenten bewaart als werkgever, hangt ervan welke soort documenten het zijn:
- Personeelsdossier
- Sociale documenten
- Andere
Personeelsdossier bewaren
Er is geen wettelijke richtlijn die bepaalt hoelang je een personeelsdossier moet bewaren. In het algemeen, hanteren de meeste bedrijven een termijn van vijf jaar na het aflopen van de arbeidsrelatie.
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag je de persoonsgegevens ook niet langer bewaren dan nodig is, dus is het belangrijk om ze na vijf jaar veilig te vernietigen.
Sociale documenten bewaren
Als werkgever ben je verplicht om sociale documenten documenten aan je werknemers te overhandigen, maar je moet ze zelf ook bewaren.
Onder sociale documenten vallen o.a.:
- Algemeen en het bijzonder personeelsregister
- Individuele rekening
- Arbeidsovereenkomsten (zie ook het bewaren van arbeidscontracten[LINK naar vraag 1 “Hoelang bewaar je een arbeidscontract?”])
Je bewaart de sociale documenten gedurende vijf jaar.
Voor vragen hierover, bijvoorbeeld welke documenten je waar bewaart, neem je best contact op met je sociaal secretariaat.
Andere documenten
Zie ook:
Helpdesk
Heb je een vraag over Izimi?
Kun je niet inloggen of heb je een technisch probleem?