De algemene richtlijn is om de papieren en documenten van een hypothecaire lening tot vijf jaar (na het aflopen van het krediet) te bewaren. Die termijn van vijf jaar geldt ook voor facturen en honoraria van je notaris. Al zit je dan niet met de looptijd van je krediet.
Een gelijkaardige termijn is van toepassing op huurcontracten (Hoelang huurcontract bewaren?).
Wat met documenten van verzekeringen?
Net zoals de papieren van je hypotheek, hou je verzekeringsdocumenten bij zolang ze relevant zijn. Met andere woorden, zolang de verzekering of een vergoedingsprocedure loopt, plus vijf jaar.
Vergeet daarbij ook niet:
- mogelijke toevoegingen of aanpassingen
- bijzondere voorwaarden
- betalingsbewijzen van levensverzekering
- overlijdensverzekering met fiscale aftrekbaarheid
- of uitbetalingen van het kapitaal
Tip: Wist je dat je ook na het verstrijken van een verzekeringscontract nog altijd een claim kan indienen voor schade. De voorwaarde: je liep de schade op tijdens de looptijd van het contract.
Helpdesk
Heb je een vraag over Izimi?
Kun je niet inloggen of heb je een technisch probleem?