Hoelang boekhouding bewaren Belastingdienst?

Izimi

Elke ondernemer is verplicht om zijn of haar boekhoudkundige documenten en aan boekhouding gerelateerde stukken gedurende 7 jaar bij te houden voor een eventuele btw- of belastingcontrole door de fiscus. Die periode van 7 jaar begint na de belastbare periode waarop het boekhoudkundige stuk in kwestie betrekking heeft. Een btw-bonnetje dat is opgemaakt in april 2022, houd je dus bij …

Hoe je boekhouding bijhouden?

Izimi

Heb je een eigen onderneming? Dan ben je wettelijk verplicht om alle boekhoudkundige documenten die relevant zijn voor de belastingen en je btw-aangifte, te bewaren. Veel van die documenten mag je zowel op papier of digitaal bijhouden. De belangrijkste wettelijke voorwaarde is dat de documenten in kwestie altijd beschikbaar moeten zijn vanuit België, en dat in een leesbaar formaat. Van …

Hoelang moet je bonnen bewaren voor de belastingdienst?

Izimi

Btw-bonnetjes en kastickets moet je verplicht 7 jaar lang bijhouden voor de fiscus. Dat komt vanwege de bewaarplicht die de FOD Financiën oplegt. Op die manier ben je in regel bij een eventuele belasting- of btw-controle. Houd je je bonnen niet bij en vraagt de belastingcontroleur er later naar, dan kun je daarvoor een boete krijgen én worden je gemaakte …

Hoelang belastingpapieren bewaren?

Izimi

Je bent verplicht om belastingpapieren of fiscale documenten in België zeven jaar bij te houden. Met fiscale documenten bedoelen we alle documenten die te maken hebben met je belastingaangifte: (Kopie van) je belastingaangifte Loonfiches Facturen Attesten Wist je dat je je loonfiches trouwens beter 10 jaar bijhoudt? myMinFin: handig portaal voor je belastingen en meer De overheid creëerde myMinFin als …

Hoelang ziekmeldingen bewaren?

Izimi

Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel beter gekend onder de algemene naam GDPR, mogen persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. Het gevolg is dat de werkgever administratieve verzuimgegevens tot maximaal twee jaar na afloop van de arbeidsrelatie mag bewaren. Mogelijks bestaan er hierop uitzonderingen, dus bij twijfel …

Hoelang huurcontract bewaren?

Izimi

Zowel als verhuurder en huurder, bewaar je een huurcontract tot vijf jaar na aflopen van het contract. Je houdt echter niet alleen het contract zelf bij, maar ook alle ondersteunende documenten: de plaatsbeschrijving het bewijs van betaling van de huurwaarborg een kopie van de opzegbrief met het bewijs van ontvangst liefst ook betalingsbewijzen van de huurwaarborg en de maandelijkse huur …

Hoelang hypotheek papieren bewaren?

Izimi

De algemene richtlijn is om de papieren en documenten van een hypothecaire lening tot vijf jaar (na het aflopen van het krediet) te bewaren. Die termijn van vijf jaar geldt ook voor facturen en honoraria van je notaris. Al zit je dan niet met de looptijd van je krediet. Een gelijkaardige termijn is van toepassing op huurcontracten (Hoelang huurcontract bewaren?). …

Hoelang moet je een testament bewaren?

Izimi

Heb je zelf een eigenhandig testament opgesteld? Dan mag je dat volgens de wet ook zelf bewaren. Je houdt je testament levenslang bij. Zorg ervoor dat je erfgenamen weten waar ze je testament kunnen vinden: zo vermijd je dat het zoekraakt en je laatste wil niet wordt uitgevoerd. Het is daarom een goed idee om een kopie van je testament …

Hoelang moet je pensioenoverzicht bewaren?

Izimi

De bewaartermijn van je pensioenoverzicht hangt nauw samen met je loonfiches. Niet onlogisch, aangezien de berekeningswijze deels gebeurt op basis van je ontvangen loon. Al varieert de specifieke berekeningswijze, omdat er in België verschillende pensioenstelsels (werknemer, zelfstandige, ambtenaar of een gemengde loopbaan) bestaan. Je maandelijkse loonbriefjes houd je 10 jaar bij, je jaarlijkse loonfiches en het jaarlijks uittreksel van de …

Hoelang moet werkgever gegevens bewaren?

Izimi

Hoelang je documenten bewaart als werkgever, hangt ervan welke soort documenten het zijn: Personeelsdossier Sociale documenten Andere Personeelsdossier bewaren Er is geen wettelijke richtlijn die bepaalt hoelang je een personeelsdossier moet bewaren. In het algemeen, hanteren de meeste bedrijven een termijn van vijf jaar na het aflopen van de arbeidsrelatie. Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag je de persoonsgegevens …